Tuesday, May 22, 2012

simple n hard

Al-hamdullilah dah selamat berbuka pose tadi. Tingin nak makan puding roti maka beli bahan n buat sendiri...simple je sebenarnya. TQ for my lovely friend Amie yg bagi resipi. Selalu kalau kat Sepital x de maknanya la nak wat sendiri. Selalu  suh Amie aje yang buat kan.
Acik Alyn kecik hati sikit tau pasal kerja. Bukannya ape....Acik Alyn kan dah siap buat sume keje2 Acik Alyn. Bagi Acik Alyn kalau banyak keje tu, selesaikan dulu sedaya upaya tambahan pulak yang melibatkan gaji2 orang nie. Bab gaji nie memang sensentap sikit tau. Kalau mulut cakap banyak keje tapi x de usaha yang KUAT untuk menghabiskannya...macam mana. Harap2 tak de la orang yang membanding2kan Acik Alyn dengan orang lain pasal cara buat kerja. Ada la orang tu cakap yang orang yang di bawah jagaan dia susah sikit sebab kene kira elaun kritikal sedangkan orang2 yang Acik Alyn jaga senang2 aje. Please la tengok cara Acik Alyn kerja. Acik Alyn akan cuba selesaikan dalam masa 8 jam Acik Alyn kerja tu mulai 8.00 pagi hingga 5.00 petang. Acik Alyn nie bukannya orang yang over rajin nak OT2 nie ataupun nak datang Sabtu Ahad semata2 nak selesaikan kerja2 yang tertunggak.
Kita rancang la apa yang nak kita buat. Satu lagi Acik Alyn x suka nak susahkan orang lain...contohnya macam cari fail. Tak kan la nak tunggu jugak orang carikan, baru kerja kita nak jalan. Kan dah membazirkan masa tu. Acik Alyn dah plan tau kerja2 apa yang Acik Alyn nak buat esok hari. Mana yang penting tu kita dahulukan lah...pandai2 la adjust masa. Kalau menyembang aje lebih, memang la keje x siap. Pas tu siap cakap macam2 lagik...hu..hu x suka betul. Bukannya x suka orang tapi x suka cara kerja mereka la. Harap2 diaorang x baca la blog Acik Alyn nie...kalau tak, x sedap la pulak. Kene jugak jaga hati kawan2.
Acik Alyn nie bukannya perfect pun. Banyak lagi yang kene belajar. Baru 3 bulan buat perkara yang lain dari apa yang dah Acik Alyn buat selama 10 tahun nie. Sepatutnya Acik Alyn  yang nak belajar dari korang tapi situasi dah terbalik la pulak. Korang pulak yang tanya Acik Alyn. Kalau dah buat kerja yang sama bertahun2, takkan la nak tanya kat orang yang baru buat benda alah tu yang baru 3 bulan. Tapi Acik Alyn redha aje....Kawan2 kan tahu Acik Alyn buat kerja macam mana.
Walaupun Acik Alyn berfacebook dan berblogwalking time keje KANTOI wei tapi itu hanya mengisi masa2 yang terlalu boring dan otak nie dah x leh nak berfungsi..he...he. Sambil2, pepandai la adjust kan janji keje settle on time. Sekarang nie tengah belajar tentang bab pangku memangku.

Nota Betis:
Ujian datang untuk mengingatkan... 
Tuhan melontar kita dengan batu-batu kecil (ujian), tetapi sekiranya kita masih alpa, Tuhan mula melontar kita dengan batu-batu besar. Jangan sampai dilontar dengan batu bata... untuk tersedar dari alpa. Dengarlah bisikan, jika tidak kita terpaksa mendengar jeritan!-Ustaz Pahrol 
Mengalah kepada kebenaran itulah kemenangan yang sebenarnya.
Post a Comment